
Databeskyttelse
Behandling af personoplysninger
Forsingdal Advokatfirma er dataansvarlig for de personoplysninger, vi modtager og behandler i forbindelse med vores rådgivning af klienter.
Behandlingen sker med henblik på at kunne varetage klientens interesser på et forsvarligt og juridisk korrekt grundlag. Retsgrundlaget afhænger af sagens karakter og følger databeskyttelsesforordningens artikel 6, stk. 1, litra b, c og f, samt artikel 9, stk. 2, litra f, og databeskyttelseslovens §§ 8, stk. 3, og 11.
​
Vi videregiver alene personoplysninger, når det er nødvendigt for at varetage klientens interesser – eksempelvis til offentlige myndigheder, domstole eller andre relevante parter.
​
Opbevaring af oplysninger
Personoplysninger opbevares, så længe der består en legitim retlig interesse. I almindelige sager kan dette medføre opbevaring i op til 10 år efter sagens afslutning.
​
Klientens rettigheder
Som registreret har du en række rettigheder i henhold til databeskyttelsesforordningen:
-
Ret til indsigt i de oplysninger, vi behandler om dig
-
Ret til berigtigelse af urigtige eller forældede oplysninger
-
Ret til sletning i særlige tilfælde, før vores almindelige sletningsfrist
-
Ret til begrænsning af behandling i visse situationer
-
Ret til at gøre indsigelse mod behandling, også selvom den er lovlig
-
Ret til dataportabilitet – dvs. at modtage egne oplysninger i et struktureret, almindeligt anvendt og maskinlæsbart format og få dem overført til en anden dataansvarlig
Du kan læse mere om dine rettigheder i Datatilsynets vejledning, som findes på: www.datatilsynet.dk
​
Klageadgang
Hvis du er utilfreds med den måde, vi behandler dine personoplysninger på, har du ret til at indgive klage til Datatilsynet. Kontaktoplysninger findes på: www.datatilsynet.dk
Oplysninger efter hvidvaskloven
Forsingdal Advokatfirma er efter hvidvasklovens § 11 forpligtet til at indhente og opbevare visse oplysninger om vores klienter i forbindelse med bestemte sager – herunder ved medvirken til ejendomshandler og andre økonomiske transaktioner.
​
Vi skal blandt andet:
-
Identificere og registrere klienten ved navn, adresse og CPR- eller CVR-nummer
-
Indhente og opbevare billedlegitimation (f.eks. pas eller kørekort) og dokumentation for adresse (f.eks. sygesikringsbevis)
-
For virksomheder: Indhente oplysninger om ejerforhold og reelle ejere
Formålet med disse krav er at forebygge hvidvask og finansiering af terrorisme. Oplysningerne anvendes udelukkende i overensstemmelse med lovens bestemmelser.
Vi har pligt til at opbevare identitetsoplysningerne i fem år efter sagens afslutning, hvorefter de slettes.
Alle oplysninger behandles fortroligt og i overensstemmelse med gældende databeskyttelseslovgivning.